Transformar dificultats en possibilitats, serà possible després de tot això?
L’educació només es millora renovant-se constantment. És el repte més gran que tenim un cop ens haguem tret aquest virus de sobre. Ja veurem si es comença a entendre com una inversió i no com una despesa.
Hi ha un criteri comú de parlar molt de crisi (i de guerra, però això ja ho deixo de banda) i si una crisi, com diuen els cronistes, és un trencament o una ruptura d’una situació i que sempre ha d’originar un canvi, provocarà conseqüències importants en el món de l’educació?
I pel que fa als que parlen d’educació, alguns es decanten per les avaluacions, les tasques a fer, els deures, l’aprofitament del curs, les més variades propostes, etc. I altres, més pel benestar i el desenvolupament de l’alumnat amb altres formes alternatives que no siguin les estrictament escolars. I encara uns altres que no saben quina és la feina del professorat i són capaços d’opinar de tot, la qual cosa sempre ha passat i seguirà passant després de la crisi.
I no estic parlant de la tecnologia que ara s’ha de fer servir, ja que estic convençut que el contacte amb l’alumnat és millor que la virtualitat, sobretot per certs alumnes que tenen més problemes per qualsevol circumstància. No entro en un tema del qual s’ha parlat i escrit molt, com la falta d’accés a internet d’algunes famílies i que toca directament a l’equitat i educació inclusiva de la qual tant es parla. Però ara no hi ha més remei que fer servir eines virtuals i la feina és fer-ho possible per tot alumnat. I el professorat ho va fent.
També arriba quan a l’educació es parla de l’educació 360, educació expandida, ecologia de l’aprenentatge, educació a temps complet… expressions que perpetuen el problema endèmic de no posar-nos d’acord en les denominacions encara que totes vinguin a dir la importància de l’educació fora de l’escola. I ara més fora que mai.
Hannah Arendt va escriure fa temps que “l’educació és el punt en què vam decidir estimar el món prou com per prendre responsabilitat per ell”. I també deia que molts adults es neguen a assumir la responsabilitat del món al qual han portat els seus fills. Ara sí que és un bon moment per desenvolupar aquesta estima i repensar el món que volem pels infants i adolescents. Això ho podem fer si som capaços de fer servir l’educació, dins i fora, per millorar les persones. Però comporta una nova manera de fer les coses, per part del polítics, del sistema educatiu i la comunitat. És possible que tot això pugui provocar reinventar una nova manera de fer i invertir en educació.
Després de les grans retallades de la salut i de l’educació que es van fer, s’ha de tornar a pensar la salut i l’educació com una gran prioritat. No com una despesa i en benefici d’alguns. Que quan passi tot això no s’oblidin del que han vist i sentit, ja que molts responsables d’alguna cosa tenen la memòria molt feble quan els interessa.
Tothom diu que esperen que tot no torni a ser com abans. Jo també. Ni a l’escola ni fora d’ella. Però no ho dic per la tecnologia on line, sinó per millorar l’educació (i la salut) que ens mereixem. L’educació només es millora renovant-se constantment. És el repte més gran que tenim després de treure’ns el virus de sobre. Ja veurem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada