L'educació
en contra de la violència contemporània
Aquests
dies de confinament a casa m'han arribat múltiples missatges a través de les
xarxes socials comentant que la vida de la família, en parella, amb els nens i
nenes o adolescents creen certa "violència", divorcis, agressions,
separacions... i també de solidaritat, de diferents comportaments, etc. I m'ha
fet pensar que també últimament veiem insults racistes a jugadors de futbol,
violència entre equips rivals, partits polítics xenòfobs, agressions físiques
a persones d'altres llocs, baralles nocturnes, destrosses de mobiliari, augment
de violència de gènere, etc. El que podem anomenar violència contemporània.
I és
veritat que el tema és molt ampli i complex, però som conscients de la
necessitat d’ acotar, en el camp de l’educació, per poder abordar-lo. I ja
sabem que el context social és important i que la humanitat es deixa influir
per qüestions de vegades incomprensibles, però no podem acceptar que la
violència és un instint innat, i que l'agressivitat no és més que un fenomen
adquirit en el context social. Per als educadors l'important és la
educabilitat, mitjançant l'ajuda mútua i la preocupació pels altres.
Per tots
aquests motius, he arribat a meditar sobre el paper que l'educació pot fer davant
de tot això. Soc conscient que l'educació no ho pot fer tot i que necessita
molts suports externs, però sí que podem fer el possible i l'impossible perquè
es redueixi aquesta "violència contemporània".
I per
això estic convençut que hem d'impulsar l'educació de ser millor ciutadà o
ciutadana, diguin el que diguin els que defensen més llengua, matemàtiques,
informàtica o qualsevol disciplina acadèmica que també és important. La
pregunta clau en aquesta temàtica és: Com gestionar la violència en la infància
de cara la seva limitació o eliminació en la societat adulta?
En primer
lloc, l'educació per a la democràcia que ens permet analitzar quina democràcia
és la que desitgem per a la ciutadania i reflexionar sobre si hem, i com,
reinventar la democràcia dia a dia. En aquesta ciutadania, la cultura de la
pau, la justícia social en un procés democràtic, la formació cívica o el
pluralisme seran fonamentals en aquesta constant recreació de la democràcia.
I
s'acompanya de l'educació en la ciutadania social. L'educació per a la
solidaritat ens permet, en aquest món ple d'exclusió social i discriminació,
intentar crear una nova consciència social dels ciutadans i ciutadanes on
tingui cabuda una diversitat del "nosaltres". Com s’intenta ara amb
la crisi sanitària. No es tracta únicament d'introduir elements curriculars
sobre la base de discursos retòrics, sinó d'incorporar el compromís, de
l'educació i d'aquells que la protagonitzen en les institucions educatives, de
lluitar contra la pobresa, contra l'exclusió social, contra tot tipus de
discriminació i a favor de la comunicació entre les diferents identitats.
Educar és comunicar. Cal desenvolupar mecanismes de comunicació que permetin
construir nous imaginaris socials que ajudin a una major participació, treball
i projectes en comú entre les persones.
I no
oblidar-nos de l'educació per a la igualtat. És la creació d'una realitat que
es viu amb l'altre i que permet a tot ciutadà o ciutadana lluitar contra la
desigualtat, i a intervenir perquè no es produeixi aquesta desigualtat. És per
suposat el dret de tots a accedir a la cultura, a l'educació, a portar una vida
millor. Relacionada amb l'educació intercultural en la convivència en qualsevol
tipus de diversitat. Avui dia existeixen múltiples figures de la diversitat i
moltes d'elles, són incompreses en l'actual estructura social. El respecte a la
identitat en la diversitat, la confluència de diferències i el diàleg
constructiu entre cultures per aconseguir uns drets col·lectius per a tothom, i
no només d'una minoria o majoria ètnica, de sexe, de religió, etc.
Desenvolupar, des de la diversitat individual i social, una visió pluralista,
una expressió de particularitats i diferències, requereix de la feina educativa.
I
finalment, una educació ambiental en un planeta on no hi ha hagut respecte per
la natura. La humanitat, a través de tots els mitjans, necessita retrobar-se
amb la natura, crear una nova ètica de relació amb ella. L'educació pot i deu
ser molt útil en la lluita pel desenvolupament sostenible.
Tot això
ha de provocar una nova forma de veure i practicar l'educació i la convivència
entre els humans. Amb aquesta formació ciutadana no es pretén únicament
introduir nous elements curriculars i ambientals, sinó que es pretén que la
infància i la joventut les assumeixin com una actitud ètica i moral, i això
implica una nova manera de veure l'educació i les seves pràctiques. Una
educació que ens ha de portar a una nova ètica de la comunicació i el diàleg
entès aquest com el reconeixement de l'altre, i a un redimensionament o
reconfiguració de l'educació mitjançant projectes comuns alternatius, on tots
els protagonistes de l'educació tinguin experiències democràtiques,
d'autoreflexió i d'autoestima.
La
millora de la societat i l'eliminació d'aquesta violència contemporània tindrà
lloc quan tots els que treballen per aquest món millor integrin en el seu
comportament educatiu aquestes ciutadanies. O al menys ho hem d'intentar.
Recordem que les idees i pràctiques feixistes, la xenofòbia, les agressions es
curen amb moltes coses, però sobretot amb més educació ciutadana. Un bon moment
per reflexionar sobre tot això.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada