La innovació docent a la universitat, és possible?
Caldria que el professor universitari interioritzés la docència com una professió educativa, i sabés què ha de fer per desenvolupar en l'alumnat la capacitat de comprensió més que la de repetició. I molts no ho saben fer, ja que mai han rebut formació pedagògica.
I tira endavant també pel compromís de molta gent que és conscient que avui ja no és suficient posseir un raonable cabal de coneixements. És fonamental la capacitat d’adaptació al canvi i a la incertesa, perquè, actualment, el canvi és constant i vertiginós en totes les àrees del coneixement i de l’activitat humana. Per això, el professorat universitari ha de ser capaç de transmetre noves capacitats als seus estudiants, però començant per posseir-les ell mateix. I també perquè l’alumnat s’avorreix cada vegada més, de tanta paraula i tantes presentacions audiovisuals llegides.
I és lògic que alguns docents se sentin molt satisfets acadèmicament després d’una classe purament transmissora. Això és el que han vist i viscut. I ningú li ha dit que hi ha altres maneres. I la universitat s’ha caracteritzat durant segles per exercir a les seves aules la sessió expositiva com a procediment metodològic, però avui dia obliga a qüestionar-se la pura classe de transmissió expositiva, on un docent manté el protagonisme absolut de la comunicació obviant qui l’escolta i centrant-se únicament en el que diu. Però no hi ha metodologies d’ensenyament pures i miraculoses i, fins i tot podríem dir que no hi ha metodologies bones i dolentes, sinó bones i males pràctiques metodològiques que es realitzen a l’aula.
El que és important no és quina metodologia s’utilitza, sinó quina és la concepció, implícita o explícita, d’ensenyament i d’aprenentatge que es posseeix. Aquest és el problema. No serà tan important la tècnica pedagògica com la concepció de la qual es parteix.
Però per això seria necessari que el docent universitari es sensibilitzi interioritzant la docència com una professió educativa, no com un científic que ensenya, i sàpiga quines són les tasques pedagògiques necessàries per dur-la a terme, quins són els aprenentatges rellevants, els mitjans didàctics que disposa i què ha de fer per facilitar en l’alumnat el desenvolupament de la capacitat de comprensió més que el de repetició. I molts no ho saben fer, ja que mai, mai, han rebut una formació pedagògica. I això és responsabilitat dels qui governen les universitats. No és únicament culpa dels docents.
És veritat que la universitat necessita canviar la seva pràctica docent i innovar la seva metodologia, però també la formació pedagògica el professorat (que hauria de ser obligatòria), la dotació pressupostària, les estructures, les relacions laborals… Molta feina després de les retallades i de la mala gestió administrativa. Suposa un necessari canvi diferent. Quan un alumne entra a la universitat no veu grans científics, grans investigadors (com demanen les agències d’acreditació); veu un docent que està davant d’ell intentant ensenyar-li alguna cosa. El canvi hauria d’actuar sobre les persones i els contextos (processos de comunicació, estructurals, polítiques, agències d’acreditació, de relacions de poder i categories, de presa de decisions, de relacions laborals…) per promoure innovacions institucionals des de dins i amb el context de cada universitat per a una universitat de futur. La miopia es cura amb noves ulleres i no amb paraules escrites o de discursos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada