Reflexions sobre una nova pedagogia
Aquests dies hi ha hagut un congrés a la Universitat de Barcelona on he escoltat a autors reconeguts sobre pedagogia crítica. Sumat a les situacions actuals de revolta en diversos contextos (Xile, Bolívia, Xina, Equador, Síria, Turquia, Catalunya, etc.), m’ha portat a fer algunes reflexions sobre la situació actual de l’educació.
A les xerrades del congrés IRED19
s’esmentava la recuperació del pensament i el coneixement crític,
l’emancipació com a procés imprescindible a desenvolupar a l’educació,
la lluita contra el colonialisme cognitiu, el patriarcat, la dominació
epistèmica i ontològica de part de la humanitat pel poder del
capitalisme sense tenir en compte la dignitat de les persones. També el
retrocés ideològic reaccionari des de la revolució francesa amb les
famosos conceptes de llibertat, fraternitat i igualtat. Retrocés que ens
porta al retorn del que es va anomenar antic règim. Recordem que la
Revolució francesa pretenia educar noves generacions en els ideals
revolucionaris amb una escolarització obligatòria i gratuïta i l’accés
de tots els ciutadans als beneficis de l’educació, i no únicament els
que podien pagar-se l’ensenyament de forma privada. I el professorat era
seleccionat a través de proves, basades en els mèrits intel·lectuals i
no en els avantatges del naixement o la fortuna. Amb una perspectiva
laica de l’ensenyament.
I ara, aquest retrocés amb ideologies neoconservadores, o algunes de
caire feixista, estan influint a l’educació, davant, moltes vegades,
d’un silenci o d’una incomprensió quan no d’una complicitat d’alguns que
poden veure l’educació com un negoci, com un gran mercat i com el desig
implícit d’influència ideologia de dominació i submissió ciutadana.I no parlo d’estratègies innovadores, de la passió pel canvi metodològic o d’introduir novetats tècniques, sinó de ser capaços de veure més enllà dels nostres límits com a educadors. De sortir de la frontera on a dins podem estar ben instal·lats i fer moltes coses interessants però que es queden dins del nostre cercle.
Va aparèixer en el Congrés la referència (després de tanta referència i empatx anglosaxó) del treball de Paolo Freire i l’embat contra ell al Brasil. Freire sempre serà un referent que ajuda a analitzar la fal·làcia de la neutralitat escolar, per construir una noció de l’educació més polititzada, i per desenvolupar una pedagogia de la resistència, de l’esperança o de la possibilitat. La denúncia i l’anunciació de noves alternatives són dos processos inseparables a l’educació, segons Freire. Superar la por que deia un ponent i treballar l’esperança.
Però crear una forma diferent de veure l’educació és sortir, com esmentava abans, de les fronteres de la submissió a idees d’altres, d’anar més enllà dels nostres límits imposats, de vegades sense voler de forma implícita, per la formació o pel sistema educatiu que ens envolta, o per nosaltres mateixos. I sense oblidar la importància de fer-ho col·lectivament, convertir-se, com van dir diversos filòsofs, en intel·lectuals col·lectius i no en receptors passius de les idees acceptades sense rigor ni anàlisi crític. Fugir dels que pregonen tornar al que és bàsic –“s’ha d’ensenyar així”, “la democràcia és culpable”, “s’han perdut els valors”, “hem de separar a l’alumnat”, etc–, els quals han tornat aparèixer amb més força (polítics i intel·lectuals educatius orgànics ben situats de certs partits estatals, autonòmics o grans corporacions). Aquests s’enorgulleixen del seu elitisme academicista o del poder polític i econòmic, el qual els porta a considerar certes coses millors que unes altres: per exemple, la Universitat com a cim del coneixement formatiu, la desconfiança en el professorat, el menyspreu als moviments socials, el discurs teòric no rigorós com a parangó de l’intel·lectual i la tradició cultural occidental com a superior i única, obviant altres identitats i aportacions culturals.
En fi, el congrés va obrir una finestra on entrava aire fresc, ja que va revisar la finalitat de l’educació avui dia i la possibilitat de trencar formes de pensar i actuar, que porta a analitzar el progrés d’una manera lineal i no permetent integrar altres identitats socials, altres manifestacions culturals de la vida quotidiana, i altres veus secularment marginades, provocant l’exclusió social i l’augment de pobresa de grans capes de la població.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada