El debat sobre els mòbils a l’escola; estem perdent la conversa?
El debat sobre l’entrada dels mòbils a l’escola o institut fa temps que es dóna, amb molta diversitat d’opinions. El que està clar és que educar és aprendre a escoltar, i que per això hem d’estimular la conversa.
iStock
I em ve al cap pensar que potser sigui veritat que el món digital (ordinadors, tabletes o telèfons) ens impedeix la conversa. El llibre esmentat va més enllà. Argumenta que la falta de conversa entre nosaltres fa que disminueixi l’empatia, l’emoció d’estar amb altres persones o traspassar les emocions o aprendre a retornar-les. Les paraules escrites d’un missatge no són el mateix que veure a la persona. Escriure digitalment pot caure en la superficialitat de les paraules, la fredor amb atendre altres idees i desconnectar de la vida real. La conversa, parlar amb els altres, sembla que crea angoixa, ja que serà més fàcil connectar-se i enviar missatges i a més dóna plaer.
Què està passant? Com diu el llibre, la conversa fa por perquè té la immediatesa de les paraules i pots equivocar-te o no trobar la paraula més adequada. No es pot esborrar. Les paraules, encara que la dita afirmi que se les emporta el vent, queden moltes vegades en la percepció de l’altre. I depèn com es diguin les paraules prenen una forma o una altra.
Si fos veritat que les tecnologies que es fan servir per comunicar-se fan decaure la conversa perdem un dels recursos més importants a l’educació. A l’educació és necessari la conversa, ja que és sinònim de diàleg. És explicar, polemitzar, discutir, debatre, gaudir del plaer de sentir els altres, d’admirar el verb, de deixar-se anar sobre un tema, etc. Perdre la por a equivocar-se. I això no ho podem perdre als processos educatius. Educar és aprendre a escoltar. I amb un aparell digital és més un monòleg, a vegades amb si mateix.
Tornant al llibre esmentat, té raó quan diu que no hem de prohibir la comunicació digital, però sí posar-ne límits. Encara hi som a temps, si és possible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada