Arran del debat sobre el
recent aprovat Decret
de definició de perfil i provisió de llocs de treball docents de la
Conselleria d’Ensenyament que posa al director/a com a cap de personal del
centre i, per tant, li atorga competències per la de gestió de tot el personal
i intervé en la definició de les plantilles del centre. Permet que el
director/a pot escollir un 50 per cent del professorat. Quan hi hagin vacants
el departament d’ Ensenyament preseleccionarà
20 docents i el director escollirà al final 1 que si es novell estarà de
prova 4 mesos avaluat pel director. Crec que el debat està en el qüestionament
de l'organització escolar tal com s'està estructurant pels poders conservadors.
I pot provocar augmentar el control de
l’educació pública i obrir la posta a l’arbitrarietat al seleccionar docents.
Crec que més que legislar sobre això s'hauria de desenvolupar una nova cultura
organitzativa alternativa emmarcada en una nova pràctica educativa i
social. La recerca ens demostra que
l’autonomia de gestió del personal o econòmica os sigui l’autonomia organitzativa a través de les
competències dels directors (autonomia de la direcció) , que és lo que desenvolupa
el decret, no augmenta necessariament la
qualitat sinó que ho fa la autonomia pedagògica i en això ja no s’esmercen tant.
També s’ha de vigilar que no sigui una introducció de les
idees sobre la gerència escolar. El debat no està si s'han d'escollir els
professors i professores pel director/a que segur que en alguns casos pot ser
beneficiós per l’escola sinó quin tipus
d'organització educativa volem per al futur en un ensenyament democràtic. Hem
d'analitzar amb profunditat aquesta mesures del decret de plantilles que ens poden
portar a veure l'educació com una
fàbrica que produeix empleats, que dóna importància al control del personal i
que ens pots conduir a una organització
piramidal i selectiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada