1.
Revàlides
Els que ens dediquem a l’educació
no estem en contra de l’avaluació de tota mena: de l‘alumat, del professorat,
del centre, del sistema educatiu.
Avaluar qualsevol aspecte del Sistema Educatiu no és negatiu per
principi, si interpretem l'avaluació com
a procés d'obtenir dades per a la millora. El perill de l'avaluació en
educació, i aquesta és la crítica a les avaluacions externes, és quan aquesta
es perverteix i s'utilitzen les seves dades no per a la millora, sinó per a
classificar, mesurar i excloure.
Som conscients que l’educació ha d'estar oberta i ser transparent, davant la
societat que la sosté. Tothom té dret a ser informats de com és l'educació que
tenim. Aquesta obertura no tindria sentit si no és per millorar la política
educativa, les institucions escolars i per entendre el que aprenen realment els
alumnes i l’alumnat. Com en qualsevol altre fenòmen, situació o acció,
l'avaluació és consubstancial a tota activitat educativa. Però s’ha d’utilitzar
l'avaluació com a instrument necessari per millorar els processos educatius,
proposant les mesures necessàries per atendre a la singularitat i a les
necessitats de l’alumnat segons el seu
context.
El que no estic d’acord és que es
barregi les avaluacions de tipus diagnòstic
sobre el sistema i els seus components amb les proves d'acreditació, o quan
aquestes es converteixen en revàlides. No es pot posar tant èmfasi en
l'avaluació externa, al mateix temps que es deslegitima la que realitza el
professorat. És cert que és necessària
una cultura de l'avaluació interna, perquè en ella es troben algunes de les
arrels de l'èxit i el fracàs escolar, però hem de confiar amb el professorat.
Qui és el que sap millor com va l’aprenentatge del l’alumnat?
Sempre l’avaluació ha de servir
per donar suport a la millora dels programes educatius, ja que han d’estar al
servei de les necessitats i drets educatius dels alumnes i alumnes. Per suposat,
que també han de servir per analitzar
l'actuació del professorat, la idoneïtat de les propostes didàctiques i el
funcionament dels centres escolars. I estem d’acord que aquestes avaluacions
han de ser contextualitzades i periòdiques. El problema no és l’avaluació, sinó
perquè serveix.
Estic d’acord en eliminar l'actual sistema d'avaluacions
externes basades en el rendiment de l'alumnat, així com els rànquings entre
centres i, al contrari, proposar avaluacions que serveixin per a la
transparència del sistema educatiu i per a la participació de la comunitat
educativa i de les Administracions educatives en processos de millora.
L’avaluació és necessària, però
no la seva instrumentalització. I també cal fer-la quan els objectius no són
clars ni s´inscriu en una lògica democràtica respectuosa amb el protagonisme
del professorat i de la comunitat educativa. I aquest no és el cas ni de les
revàlides que planteja la LOMCE ni de les proves externes proposades pel
Departament.
El professorat i l’alumnat, més
que aprendre per respondre a les qüestions, haurà de desenvolupar altres
capacitats: copiar, seleccionar, repetir i memoritzar. Les revàlides com a
màxim pretenen veure en què fallen l’alumnat,
però no quins aspectes haurà de millorar, finalitat d’una adequada
avaluació. O sigui, amb aquets tipus de prova no es demostra res ni suposa un millor
aprenentatge dels estudiants que diuen que és el que pretenen aconseguir.
I, “obligarà” als docents a preparar per superar el test o sigui per
“lidiar amb la prova”. I com a conseqüència, serà fàcil crear classificacions
(rànquings) de centres i d’alumnes. O
sigui instaurarà un sistema molt competitiu i perniciós pels centres,
professorat i alumnat. La segregació continua el seu camí.
I recordem que les proves de
final de l’ESO i Batxillerat seran propedèutiques per accedir a la següent
etapa.
I, per tant, la prova final de batxillerat servirà per
accedir a la Universitat. Es deia que s’eliminava la selectivitat universitària
i no és cert. Existirà una doble selectivitat, la prova i l’accés a les
facultats. I això crearà, una vegada més, igual que la disminució beques, una
més gran exclusió d’alumnat i també una classificació d’Universitats. Aquelles
que no tindran prova para accedir a algunes facultats i aquelles que tindran
una prova “dura” per accedir-hi. Perjudicant a Universitats petites o de menys
prestigi acadèmic. Diuen que a Catalunya sembla que es farà una selectivitat
comuna. A veure.
I serà un bon negoci per alguns,
ja que tindrà un elevat cost en milions
d’euros que aniran a les butxaques de qui elabori i corregeixi el test. La
memòria de la LOMCE deia que això costaria 2,3 milions i sembla que un càlcul
real és que com a mínim costarà 106
milions d’euros. Quina forma de llançar diners per imposar un criteri més
ideològic que educatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada