20 desitjos i interrogants per el nou Govern de Catalunya
Acceptarà el nou govern de la Generalitat canviar les seves polítiques i
intentar millorar l’educació amb:
1. S’ampliarà la xarxa de centres educatius, de titularitat i gestió
pública, per cobrir totes les necessitats d'escolarització en les diferents
etapes i modalitats educatives, garantint que el sòl públic sigui només per a
l'escola pública? És pararà esment especial a l'educació primerenca mitjançant
la creació de places públiques suficients de 0 a 3 anys, tenint l'Educació
Infantil (0 a 6 anys) un currículum bàsic per garantir el seu caràcter
plenament educatiu?
2. Es farà gratuït l'ensenyament públic, des de la primera infància fins a
la Universitat, dotant-la de recursos suficients, que inclouran el material
didàctic, llibres, servei de menjador i de transport escolar, així com beques
de residència o beques-salari per a l'alumnat que ho necessiti?
3. Es suprimirà de forma progressiva els concerts educatius fins a la seva
completa desaparició, mitjançant la integració voluntària i negociada dels
centres privats concertats en una xarxa única de centres públics, arbitrant
mesurades per a la integració i homologació del seu professorat? Amb caràcter
immediat se suprimiran els concerts amb centres que discriminin per raó de sexe
o utilitzin mecanismes encoberts per seleccionar al seu alumnat per raons
econòmiques, ideològiques o altres característiques culturals o personals?
4. Es farà una Llei de finançament del sistema educatiu per garantir els
recursos necessaris i evitar vaivens pressupostaris en educació? De forma
immediata s'igualarà la inversió pública educativa a la mitjana europea, i
s'augmentarà fins a aconseguir el 7% del PIB en la propera legislatura.
5. Desenvoluparan una educació que reconegui el dret de tots i totes a
obtenir aprenentatges rellevants, que contribueixi per tant a l'èxit escolar i
social de tot l'alumnat en l'ensenyament obligatori, introduint canvis
curriculars, metodològics i organitzatius per oferir millors respostes a la
diversitat de l'alumnat, amb especial atenció a els qui tenen més dificultats,
i dedicant tots els recursos necessaris a les zones i centres amb més alumnat
en desavantatge social?
6. Estendran l'educació pública obligatòria fins als 18
anys, per combatre l'abandó educatiu primerenc, amb diversos itineraris i
modalitats formatives des dels 16, on es contempli una via més ocupacional que
inclogui estudi i pràctiques remunerades simultàniament?
7. S’ampliaran les plantilles de
professorat i d'altres professionals de l'educació per poder respondre a les
diferents necessitats de l'alumnat i reduir el nombre d'escolars per grup i per
docent. Ràtio màxima de 20 estudiants per grup en Primària i Secundària?
8. Faran un currículum laic,
intercultural, inclusiu, igualitari i ecològic, que pugui ser desenvolupat pels
centres escolars i la comunitat educativa en virtut de la seva autonomia
pedagògica. Qualsevol religió, inclosos els seus actes o símbols, quedarà fora
de l'àmbit escolar?
9. Es farà una avaluació formativa
dels aprenentatges, de la pràctica docent, del funcionament dels centres i del
sistema educatiu que serveixi per a la millora de l'acció educativa en els seus
diferents vessants?
10. Es farà un pla de diagnòstic i
seguiment permanent dels problemes i assoliments de l'educació pública per
escometre noves millores i en cap cas les avaluacions externes sobre rendiment
de l'alumnat s'utilitzaran per classificar o fomentar la competitivitat entre
centres?
11. Lluitaran per un cos únic de professorat a partir d'una formació
inicial amb rang de postgrau?
12. Impulsaran una formació inicial
i permanent del professorat de tots els nivells que combini teoria i pràctica,
per garantir la seva òptima capacitació docent i disciplinar en l'etapa i
especialitat corresponent?
13. Proposaran un estatut docent,
acordat amb els sindicats, que reguli les condicions de treball i
desenvolupament professional tant de docents com de la resta de professionals
de l'educació?
14. Proposaran una estabilitat de
les plantilles i reconeixement de l'experiència del personal interí en les
borses de treball? Les places interines es reduiran al mínim necessari (8%) per
assegurar la funcionalitat del sistema?
15. és proposarà una 'autonomia
pedagògica dels centres per organitzar els seus ensenyaments i poder oferir una
resposta educativa ajustada a les necessitats del seu alumnat? I En cap cas
servirà per seleccionar o segregar a l'alumnat o fomentar la competitivitat
entre els centres?
16. És treballarà per la participació
democràtica i equilibrada de tots els sectors de la comunitat educativa en
l'organització i gestió dels centres i dels districtes escolars? Els Claustres
i els Consells escolars, seran òrgans de govern dels centres, tindran capacitat
decisòria plena en els assumptes de la seva competència i l’elecció democràtica
dels equips directius?
17. Es construiran escoles
democràtiques en el marc de ciutats i entorns educadors, promovent la
participació de l'alumnat en la dinàmica educativa del seu centre i en la
configuració de la seva ciutat, així com la implicació veïnal en el
funcionament i millora de la seva educació pública; fent de la ciutat i el seu
entorn un autèntic recurs educatiu?
18. S’obrirà un debat entre tota la
comunitat universitària per consensuar una alternativa compartida d'universitat
pública al servei de la societat i no dels interessos del mercat?
19. Es farà una gratuïtat
progressiva dels ensenyaments universitaris, començant pels Graus i fixant
mentrestant taxes mínimes i un sistema generalitzat de beques-salari per
garantir l'accés dels sectors econòmicament desfavorits? S’assegurarà un
finançament públic suficient de les universitats públiques i es destinarà
almenys el 2% del PIB?
20. Es promourà una autonomia i
govern universitari democràtic, potenciant la participació i la
coresponsabilitat dels seus membres, mitjançant la presa de decisions
col·legiada i l’elegibilitat dels seus càrrecs representatius i executius,
tendint cap a la progressiva democratització total del funcionament i
organització al servei d'un model social d'universitat?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada