Crec que és important fer
una reflexió sobre la situació de les escoles i el
professorat.
Alguns informes ens recorden que un de cada
quatre professors i professores de la majoria dels països, perd al menys 30% del temps
d'ensenyament a causa de la conducta pertorbadora, ara es diu disruptiva, dels estudiants o de les tasques
administratives del centre, i en alguns indrets
s’eleva al 50%. Predominantment a secundària. I això provoca disfuncions en el
professorat o malestar docent. Com evitar això? Què està passant?
La resposta és difícil. La realitat és la que és i amb
això s’ha de treballar, però sí que podem fer alguna cosa des de la
professionalitat docent per esmorteir aquest fet. Per exemple, dues qüestions
que són internes del centre com treballar
de forma més col·laborativa amb un projecte coherent de centre i
comunitari i altra lluitar contra
l’aïllament professional, posant imaginació en les estructures de l’aula i
centre (canviant espais, nombre de professors i professores per grups, aules
obertes, aprenentatge més situat, projectes, tallers...) i altre, que ja no
depèn del centre, és que s’augmenti el personal pedagògic de recolzament i l’equipament
que, actualment aquí, és inferior a la mitja de la OCDE.
I no podem dir que el professorat no posi esforços com
es comprova en les alternatives que estan sortint, però és una evidència que
qui té un més alt desenvolupament professional o sigui més
formació, tendeix a estar millor preparat per
enfrontar-se a aquestes reptes de l'ensenyament.
I aquí estem baixos de desenvolupament. Això és evident, ja que s’està eliminat
brutalment la formació permanent i no hi ha carrera docent. Per tant, necessitem
més formació, més desenvolupament professional i una carrera docent del
professorat.
Però tenim obstacles. Encara
trobem que molt professorat a casa nostra té una idea de l’ensenyament a favor
de la transmissió directa i no constructivista i que també que es col·labora
poc entre ells amb una idea d’aula tancada. La formació inicial i, sobretot, la
permanent, la carrera docent amb un bon estatut docent, la modificació de
l’entrada i l’accés a la professió i els incentius ajudarien a canviar a
aquesta concepció històrica i cultural
més predominant a l’educació secundària.
També tot està lligat a la percepció del reconeixement,
ja que les recerques ens corroboren que hi ha una sensació de falta de
valoració (no de satisfacció de la feina feta que és alta), i encara que la
societat valori el professorat com diuen les enquestes sociològiques, no podem
evitar pensar que com es pot sentir un professorat que ha estat, en els darrers
anys, castigat pels retalls, les propostes agressives de l’administració que
encara continuen i ser bocs expiatoris de la crisi econòmica.
En resum, segons el meu parer, milloraria la formació
i el desenvolupament del professorat de casa nostra i es reduiria aquest
fatídic temps de posar ordre si s’augmentés la inversió a la formació
permanent, es revisés els currículums de la formació inicial i qui accedeix a
ella, es modifiqués l’accés a la professió docent amb programes d’inducció
professional conjuntament amb la Universitat. També si s’establís una carrera
docent que permetés incentius professionals i a més que es donés una major
autonomia del professorat, es treballés en xarxa i es potenciés un treball
col·laboratiu en els centres que permetés treballar conjuntament projectes de
millora, segur que tot això no pal·liaria totalment el problemes que tenen els
centres, però segur que ajudaria a la seva millora i, per tant, a una millor
educació, a un major aprofitament del temps i a reduir el malestar docent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada