Avui
dia no es pot parlar d’educació del futur sense parlar de la importància de les
xarxes educatives. Les xarxes (o sigui las relacions entre persones, grups i
institucions però amb característiques especials) són un mecanisme mitjançant
el qual, es van gestant aliances i es generen espais d’intercanvi dinàmic entre
persones, grups i institucions de diferents llocs del món, amb objectius clars
i comuns
i això serà fonamental en el desenvolupament d’una millor educació per a tots. Però,
quina diferència existeix entre una comunitat (amb tots els seus qualificatius)
terme que es va estendre a l’educació al segle XX, organització educativa, un grup
de mestres, un moviment de renovació pedagògica, etc., i una xarxa?
El
primer canvi a analitzar és la possibilitat de tenir nous instruments i
sobretot la possibilitat de fer servir les eines tecnològiques,
o sigui, passar d’una estructura més lineal (jo en relaciono amb tu) a una més
complexa mitjançant les xarxes que possibilita la tecnologia (jo em puc relacionar amb tots alhora). Això suposat un gran salt en la
comunicació i l’intercanvi social y educatiu sense fronteres. El que s’anomena connectivisme o sigui un procés de formació i
aprenentatge entre persones connectades entre sí que el trobem quan volem.
La
xarxa, es veritat, no té la solidesa d’una organització formal, però sí es mostren molt més capaços d’adaptar-se a
situacions distintes, noves i canviants. I això és fonamental en un món on els
processos socials i educatius canvien constantment.
Els
grups primaris eren propis de la societat tradicional; les organitzacions han
estat de la rnodernidad; les xarxes
ho són de la postmodernitat o de la modernitat, avançada, reflexiva, líquida.
La xarxa porta a una noció d’espai compartit per un conjunt de persones on es
troben eines que potencien la interacció entre elles. Per això les xarxes educatives,
més enllà dels moviments (de vegades veritables comunitats de pràctica tal i
com estan organitzats) i associacions de professors, alumnes o pares, representen
un canvi qualitatiu respecte a les organitzacions ja que estan millor adaptades
a la racionalitat mitjans-fins en una societat global com l’actual. Els
problemes globals exigeixen solucions globals que difícilment podrien ser
aportades per organitzacions segmentades i molt menys per organitzacions
professionals tancades. Per tant, les xarxes, permeten mobilitzar una gran
quantitat de coneixement i s’adapten millor a la situació del món actual, ple
de diversitat, complexitat, canvi i incertesa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada