diumenge, 18 d’octubre del 2015

És pot dir que avaluar qualsevol aspecte del Sistema Educatiu no és dolent per principi si interpretem l'avaluació com a procés d'obtenir evidències de millora. El perill de l'avaluació en educació és quan aquesta es perverteix i s'utilitzen les seves dades no per a la millora sinó per a la classificació, mesurament i exclusió. El PISA pot donar evidències dels centres educatius i també comparatives amb altres escoles amb el mateix nivell socioeconòmic d'Espanya i de la Unió Europea per detectar les pràctiques que milloren els resultats acadèmics. La meva preocupació és aquesta comparació. Un país com el nostre acostumat a lapidar el Sistema Educatiu solament falta que aparegui per alguns mitjans d'informació les 100 millors escoles espanyoles o per autonomies que no dubto que apareixerà. Encara que PISA intenta pal·liar aquest problema calmant la crítica dient que es comparen centres similars al seu quant al nivell socioeconòmic. Però sabent que hi ha una estreta relació entre problemes socioeconòmics del context i resultats educatius podem trobar-nos que aquesta informació s'utilitzi perquè molts ciutadans no dediquen portar els seus fills a una escola mal avaluada (en els criteris de PISA ja que pot ser una escola excel·lent en altres aspectes educatius) creant escoles de segon, tercer i quart ordre. O sigui utilitzar l'avaluació o sigui l’evidència no com a millora sinó com a càstig al professorat, classificació de centres i segregació d'alumnat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada