Blog de F. Imbernon. Per saber què passa a l'educació. Para saber qué pasa en la educación. Intentando mejorar la educación, reflexionando y dando propuestas sobre ella
diumenge, 18 d’octubre del 2015
És pot dir que avaluar qualsevol aspecte del Sistema Educatiu no és
dolent per principi si interpretem l'avaluació com a procés d'obtenir
evidències de millora. El perill de l'avaluació en educació és quan
aquesta es perverteix i s'utilitzen les seves dades no per a la millora
sinó per a la classificació, mesurament i exclusió. El PISA pot donar
evidències dels centres educatius i també comparatives amb altres
escoles amb el mateix nivell socioeconòmic d'Espanya i de la Unió
Europea per detectar les pràctiques que milloren els resultats
acadèmics. La meva preocupació és aquesta comparació. Un país com el
nostre acostumat a lapidar el Sistema Educatiu solament falta que
aparegui per alguns mitjans d'informació les 100 millors escoles
espanyoles o per autonomies que no dubto que apareixerà. Encara que PISA
intenta pal·liar aquest problema calmant la crítica dient que es
comparen centres similars al seu quant al nivell socioeconòmic. Però
sabent que hi ha una estreta relació entre problemes socioeconòmics del
context i resultats educatius podem trobar-nos que aquesta informació
s'utilitzi perquè molts ciutadans no dediquen portar els seus fills a
una escola mal avaluada (en els criteris de PISA ja que pot ser una
escola excel·lent en altres aspectes educatius) creant escoles de segon,
tercer i quart ordre. O sigui utilitzar l'avaluació o sigui l’evidència
no com a millora sinó com a càstig al professorat, classificació de
centres i segregació d'alumnat.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada