Google+ Badge

dissabte, 23 de maig de 2015



Carbonell, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Alternativas para la innovación educativa. Barcelona: Octaedro.

L’editorial Octaedro m’envia el darrer llibre de Jaume Carbonell. Ell feia temps que em parlava. Ho estava treballant amb il·lusió ja que pensava que faltava alguna cosa en els corrents pedagògics influents avui dia a les escoles, molts del quals els havia radiografiat a la revista Cuadernos de Pedagogía. Quan m’explicava el què estava fent m’imaginava una segona part d’aquell publicat per l’esmentada revista Cuadernos de Pedagogía, de la qual, Jaume va ser director durant molt anys i que des de jove ha estat vinculat, que portava va con a títol  de Pedagogías del siglo XX. Doncs no. És un text diferent. Podem dir que complementari  i no únicament a aquell text passat  sinó a tots el que s’han escrit sobre els moviments innovadors de la Pedagogia. No és un llibre de personatges sinó de moviments.
Es un gran llibre d’història i de present. Es veritat que  el títol es ambiciós ja que la totalitat de les “pedagogies” que descriu són nascudes al segle XX però també es cert que el seu impacte és d’actualitat. I crec que estan seleccionades per aquesta influència d’avui. Té la gran virtut de recollir-les i sistematitzar-les breument, així el lector té una panoràmica global de la “pedagogia “ corresponent i si vol, li permet aprofundir en altre llocs.
No és un llibre d’història dels pedagogs i les pedagogues al que estem acostumats, sinó un llibre on s’expliquen agrupades els discursos i pràctiques pedagògiques que avui estan en les darreres innovacions educatives i, que per això, existeixen no únicament textos, teories i antecedents sinó experiències escolars que el llibre descriu i que situen “la pedagogia” en el seu context.
Es narren vuit pedagogies: les no institucionals, les crítiques, les no directives, la de la inclusió i la cooperació, la lenta, la sistèmica, la de coneixement integrat i la de les diverses intel·ligències. Una selecció interesant. Segurament no estan totes però sí les més significatives darrerament. I en totes elles trobem sempre el mateix esquema: Antecedents i referents, senyes comunes d’identitat, experiències, a modus de conclusió i referències bibliogràfiques.
Després de llegir-lo he pensat que si havia algú per escriure aquest llibre era Jaume Carbonell. Difícilment ho podria fer un altre. El seu tarannà de pedagog i de periodista li dona aquesta manera d’enfocar els temes, entre el rigor i el periodisme. Entre la ciència i la divulgació. Una barreja perfecte per entrar en aquests corrents que estan marcant las pedagogies del actuals i de futur.
Llibre ,olt recomanable per a tothom interessant en l’educació. No poden perdre les arrels d’on venint i no podem obviar les noves teories i experiències. Això ens permet avançar. En una època d’Internet, de google. de pàgines WEB, haques llibre  és fa imprescindible en la nostra biblioteca.  La seva lectura ens obre un camí on la mirada pedagògica s’eixampla i l’enteniment ho agraeix. 

TRADUCCIÓN

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada