Carbonell,
J. (2015). Pedagogías del siglo XXI.
Alternativas para la innovación educativa. Barcelona: Octaedro.
L’editorial Octaedro m’envia el
darrer llibre de Jaume Carbonell. Ell feia temps que em parlava. Ho estava
treballant amb il·lusió ja que pensava que faltava alguna cosa en els corrents
pedagògics influents avui dia a les escoles, molts del quals els havia
radiografiat a la revista Cuadernos de Pedagogía. Quan m’explicava el què
estava fent m’imaginava una segona part d’aquell publicat per l’esmentada
revista Cuadernos de Pedagogía, de la qual, Jaume va ser director durant molt
anys i que des de jove ha estat vinculat, que portava va con a títol de Pedagogías
del siglo XX. Doncs no. És un text diferent. Podem dir que complementari i no únicament a aquell text passat sinó a tots el que s’han escrit sobre els
moviments innovadors de la Pedagogia. No és un llibre de personatges sinó de
moviments.
Es un gran llibre d’història i de
present. Es veritat que el títol es
ambiciós ja que la totalitat de les “pedagogies” que descriu són nascudes al
segle XX però també es cert que el seu impacte és d’actualitat. I crec que
estan seleccionades per aquesta influència d’avui. Té la gran virtut de
recollir-les i sistematitzar-les breument, així el lector té una panoràmica
global de la “pedagogia “ corresponent i si vol, li permet aprofundir en altre
llocs.
No és un llibre d’història dels
pedagogs i les pedagogues al que estem acostumats, sinó un llibre on
s’expliquen agrupades els discursos i pràctiques pedagògiques que avui estan en
les darreres innovacions educatives i, que per això, existeixen no únicament
textos, teories i antecedents sinó experiències escolars que el llibre descriu
i que situen “la pedagogia” en el seu context.
Es narren vuit pedagogies: les no
institucionals, les crítiques, les no directives, la de la inclusió i la
cooperació, la lenta, la sistèmica, la de coneixement integrat i la de les diverses
intel·ligències. Una selecció interesant. Segurament no estan totes però sí les
més significatives darrerament. I en totes elles trobem sempre el mateix
esquema: Antecedents i referents, senyes comunes d’identitat, experiències, a
modus de conclusió i referències bibliogràfiques.
Després de llegir-lo he pensat
que si havia algú per escriure aquest llibre era Jaume Carbonell. Difícilment
ho podria fer un altre. El seu tarannà de pedagog i de periodista li dona
aquesta manera d’enfocar els temes, entre el rigor i el periodisme. Entre la
ciència i la divulgació. Una barreja perfecte per entrar en aquests corrents
que estan marcant las pedagogies del actuals i de futur.
Llibre ,olt recomanable per a
tothom interessant en l’educació. No poden perdre les arrels d’on venint i no
podem obviar les noves teories i experiències. Això ens permet avançar. En una
època d’Internet, de google. de pàgines WEB, haques llibre és fa imprescindible en la nostra biblioteca.
La seva lectura ens obre un camí on la
mirada pedagògica s’eixampla i l’enteniment ho agraeix.
TRADUCCIÓN
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada